postimg
Opublikowano

Lavazza – skąd się wzięła? Niezwykła historia

Lavazza - Historia firmy

Luigi Lavazza: Geniusz, który zmienił historię kawy

Oto historia kawy Lavazza… W 1895 roku Luigi Lavazza otworzył rzemieślniczą palarnię kawy w historycznym centrum Turynu. Rozpoczął w ten sposób praktykę, która okazała się najbardziej rewolucyjną intuicją w historii kawy: stworzenie pierwszych mieszanek kawowych do spożycia. W tamtym czasie nie istniały jeszcze mieszanki do użytku domowego. W rezultacie smak kawy był nieprzewidywalny i zróżnicowany w zależności od miejsca jej pochodzenia i roku. Dzięki studiom na kierunku chemicznym i pasji do produktu Luigi stworzył mieszanki o bardziej zrównoważonych smakach. Zaspokajały one różne potrzeby rynku: w rezultacie powstał napój, który odniósł natychmiastowy sukces.

Lavazza - pierwszy sklep
Narodziny firmy Lavazza – sklep przy Via San Tommaso 7 w Turynie

W 1922 roku Luigi nabył Eurekę, maszynę, która mogła wypalić 12 kg kawy w jednym cyklu. Oznaczało to kolejny znaczący krok naprzód w stopniowym przekształcaniu małej kawiarni w firmę rodzinną, która oficjalnie miała zostać założona w 1927 roku.

Innowacje i eksperymenty: Rewolucyjne podejście do kawy Lavazza

Od samego początku cechą wyróżniającą firmę stało się nowatorskie podejście. Podążając za inspiracją do tworzenia mieszanek, Luigi zaczął stosować nowe materiały opakowaniowe. Jako pierwszy zastosował do kawy Pergamin: olejoodporny papier, który na dłużej zachował zapach produktu. Na papier nałożył nazwę Lavazza, czyniąc produkt bardziej rozpoznawalnym.

W 1934 roku Luigi Lavazza udał się do Brazylii, wraz z delegacją głównych importerów brazylijskiej kawy. Celem wycieczki było osobiste zwiedzanie plantacji kawy. W efekcie tego Lavazza stopniowo staje się firmą międzynarodową.

Krótka historia kawy Lavazza - ciężarówki Lavazza
Rozrastająca się flota ciężarówek firmy Lavazza

Przełomowe momenty: Wprowadzenie kalendarza Lavazza i kampanii Paradiso

W 1993 roku wyprodukowano pierwszy kalendarz Lavazza stworzony przez Helmuta Newtona, sygnalizując początek bliskiej współpracy firmy ze sztukami wizualnymi.

W 1995 roku rozpoczęła się kampania Paradiso, która będzie charakteryzować komunikację firmy we Włoszech przez ponad 25 lat, podczas gdy za granicą opracowano specjalne kampanie wspierające ekspansję handlową.

Kalendarz Lavazza
Przykładowe fotografie z kalendarza Lavazza

Kawa przyszłości: Innowacje Lavazzy w świecie kaw kapsułkowych

Kontynuowano także innowacje i eksperymenty w zakresie produktów. Przykładowo, w roku 2000 roku współpraca Lavazzy z filozofem żywności Ferranem Adrià zrewolucjonizowała świat kawy i zapoczątkowała nową dyscyplinę – projektowanie kawy. Dzięki temu partnerstwu kawa Lavazza została oficjalnie wprowadzona do świata najwyższej gastronomii w najlepszych restauracjach świata.

Pierwsza dekada nowego tysiąclecia charakteryzowała się dwiema głównymi innowacjami w świecie kaw kapsułkowych. Lavazza, rozumiejąc strategiczne znaczenie tego obszaru biznesowego (który do dziś wykazuje znaczny rozwój), w 2003 roku wprowadziła na rynek BLUE. To rewolucyjny system samouszczelniających kapsułek z kawą, przeznaczony dla biur i dużych obiektów użyteczności publicznej wyposażonych w automaty z kawą. Natomiast w 2007 roku wprowadzono na rynek A Modo Mio, zastrzeżony system kapsułek z kawą, zaprojektowany, aby dostarczać do domów autentyczne włoskie espresso o jakości baristy. To uczyniło Lavazzę jednym z głównych graczy na rynku w tym ważnym sektorze.

Społeczna odpowiedzialność: Działalność fundacji Giuseppe e Pericle Lavazza

W 2004 roku powołano fundację non-profit Giuseppe e Pericle Lavazza, której celem jest poprawa warunków życia plantatorów kawy. Do tej pory zrealizowała 32 projekty w 20 krajach, w których zaangażowało się ponad 136 000 pracowników.

Pierwszym kluczowym projektem Fundacji jest ¡Tierra! Jego celem jest produkcja wysokiej jakości kawy przy jednoczesnej poprawie warunków społecznych, ekonomicznych i środowiskowych w społecznościach, które ją uprawiają i w ten sposób powstała gama produktów, która stanowi obecnie szczyt osiągnięć w zakresie zaangażowania marki Lavazza w zrównoważony rozwój. Projekt został udokumentowany niepowtarzalną pracą fotografa Steve’a McCurry’ego, którego obiektyw był świadectwem zaangażowania firmy na rzecz społeczności produkujących kawę.

Od małej palarni do kosmicznej marki

Z okazji 120-lecia funkcjonowania, marka Lavazza postanowiła wysłać „filiżankę kawy” w przestrzeń kosmiczną. W 2015 roku ziarnista kawa Lavazza zagościła na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Włoskie przedsiębiorstwo do dziś intensyfikuje rozwój swojej marki, przekraczając kolejne granice. Współpraca z Włoską Agencją Kosmiczną zaowocowała wyprodukowaniem ISSpresso – pierwszego ekspresu do kawy wykorzystywanego w kosmosie.

ISSpresso Lavazza
ISSpresso – pierwsza maszyna kawowa działająca w kosmosie

Inną działalnością firmy są badania naukowe, ukierunkowane m.in. nad poznaniem dokładnego genomu kawy. Pomysłowość włodarzy Lavazzy nie zna granic. Podsumowując, niewielka, turyńska firma stała się obecnie światowym liderem w dystrybucji kawy.

Co przyniosą kolejne lata? Tego jeszcze nie wiemy, ale obserwujcie nasze nowości w sklepie, bo z pewnością znajdą się tam kolejne topowe produkty lidera.