postimg
Opublikowano

Kawa na pusty żołądek – dlaczego jest niezdrowa?

Kawa rano na pusty żołądek?

Kawa jest tak popularnym napojem, że w niektórych krajach jej spożycie ustępuje tylko wodzie. Oprócz tego, że czujesz się mniej zmęczony i bardziej czujny, kofeina w kawie może poprawić nastrój, funkcjonowanie mózgu i wydajność ćwiczeń. Może również przyspieszyć utratę wagi i chronić przed chorobami, takimi jak cukrzyca typu 2, choroba Alzheimera i choroby serca. Wiele osób lubi pić kawę z samego rana. Czy jednak kawa na pusty żołądek to dobry pomysł?

Kawa rano na pusty żołądek?

Kawa na pusty żołądek a układ trawienia

Zacznijmy najpierw od podstaw procesu trawienia. Kiedy bierzesz kęs bajgla lub łyk wody, otwiera się zawór zwany dolnym zwieraczem przełyku. Umożliwia to przepływ pokarmu lub napoju z przełyku do żołądka. Kiedy dostanie się do twojego brzucha, zawór ponownie się zamyka. Ale według American Society for Gastrointestinal Endoscopy kawa rozluźnia dolny zwieracz przełyku. Zastawka może nie zamknąć się całkowicie, pozwalając kwasowi żołądkowemu przedostać się do przełyku, co jest stanem zwanym refluksem kwaśnym. Najczęstszym objawem refluksu kwasu jest zgaga, która może przypominać ostry ból w klatce piersiowej.

A to nie wszystko. „Kawa zwiększa również ryzyko zgagi, ponieważ może stymulować kwasowość żołądka” – mówi dr Marvin Singh, dyrektor ds. integracyjnej gastroenterologii w Susan Samueli Integrative Health Institute na Uniwersytecie Kalifornijskim Irvine, asystent profesora medycyny rodzinnej i zdrowia publicznego na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego i założyciel Precisione Clinic.

„Chociaż enzymy trawienne i soki żołądkowe są uwalniane bez względu na to, co spożywasz, jedzenie lub napoje, które są kwaśne z natury – takie jak kawa – mogą podrażniać żołądki, prowadząc do zwiększonej kwasowości” – mówi dr Singh. Badania wskazują, że średnia wartość pH kawy zawiera się między 4,85 a 5,13 (wszystko poniżej 7 jest uważane za odczyn kwaśny). W rezultacie picie kawy bez jedzenia daje supermocne uderzenie kwasowości, zamieniając żołądek w coś, co dr Singh nazywa „misą kwasów żołądkowych”.

Dobra wiadomość jest taka: „Jedzenie zasadowej żywności wraz z kawą pomaga obniżyć całkowity poziom kwasowości” – mówi dr Singh. Zrób sobie więc solidne śniadanie z jajek, tosty z awokado lub płatki owsiane.

Ponadto pewne opracowania wskazują, że refluks żołądkowy może być reakcją na toksyny lub pleśń w kawie. Efekt ten może być spotęgowany, jeśli żołądek jest pusty w czasie picia kawy. Jeśli kawa powoduje refluks, nie należy tego ignorować. „Długotrwały, przewlekły refluks kwasu może prowadzić do zapalenia przełyku” – mówi dr Singh. Nieleczone zapalenie przełyku może potencjalnie uszkodzić wyściółkę przełyku, zwiększając ryzyko raka przełyku.

Kawa na pusty żołądek?

Kawa na pusty żołądek a wrażenia zapachowe

Innym problemem jelitowym, który się pojawia, jest nieprzyjemny zapach. Kiedy pijesz kawę na pusty żołądek, w pewnym sensie powoduje to nadmierną produkcję kwasu solnego w żołądku, ale bez jedzenia do strawienia. Z czasem twoje ciało zdaje sobie sprawę, że jego produkcja jest bezużyteczna, więc zaczyna wytwarzać mniej kwasu.

To świetna wiadomość dla wyściółki żołądka, ale nie dla trawienia pokarmu. Przy mniejszej ilości kwasu trawienie spowalnia, a bakterie w jelitach swobodnie żerują na niestrawionym pokarmie. Rezultatem jest nagromadzenie silnego siarkowodoru, tego samego, który nadaje zgniłym jajkom ostry zapach. Gaz musi się ulotnić i jest tylko jeden sposób, w jaki może to zrobić. Tak, to jest to o czym w tej chwili pomyślałeś.

Wpływ porannej kawy na poziom energii

Dla niektórych może to być szokiem, ale wypicie filiżanki rano może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Zamiast dać ci ten desperacki kopniak, może cię spowolnić i sprawić, że poczujesz się bardziej śpiący niż przed filiżanką. Dla niektórych osób kawa może zepsuć rytm dobowy, który mówi, kiedy musisz spać, a kiedy musisz być obudzony.

Kiedy się budzisz, twoje ciało uwalnia hormon zwany kortyzolem. Ten hormon jest odpowiedzialny za to, że czujesz się pobudzony i czujny (niektórym ludziom potrzeba trochę czasu, aby się uruchomić). Jednak badania wykazały, że kawa obniża poziom uwalnianego kortyzolu, co może powodować senność większą niż przed wypiciem filiżanki.

Jedną z przyczyn jest to, że kawa działa jako zamiennik kortyzolu. Zanim się więc zorientujesz, masz problemy z funkcjonowaniem bez kawy. Więc zamiast być życiodajnym eliksirem, Twój dopalacz z kawy zamienia się w wymywacz energii i pozostawia Cię w stanie wyczerpania.

Wpływ na psychikę i ciało

Według Harvard TH Chan School of Public Health kofeina jest szybko wchłaniana do organizmu – średnio w ciągu 45 minut – i osiąga szczyt w krwiobiegu od 15 minut do dwóch godzin po spożyciu. Efekty są odczuwalne znacznie szybciej, jeśli nie zjesz. Natomiast jeżeli solidny posiłek bogaty chociażby w błonnik masz już za sobą, kofeina zacznie stymulować organizm znacznie wolniej.

To, czy po przełknięciu Americano czujesz się niespokojny i nerwowy, czy przyjemnie czujny, zależy w dużej mierze od twoich genów. Z drugiej strony nawyki żywieniowe również odgrywają pewną rolę. Raport Coffee & Health z marca 2018 wykazał, że różnice genetyczne mają wpływ na to, w jaki sposób organizm przetwarza kofeinę . Niektórzy ludzie szybko ją metabolizują i ma na nich łagodny wpływ. Inne powoli rozkładają kofeinę, dzięki czemu efekty są wyraźniejsze i trwalsze.

Co więc w przypadku, gdy twój organizm trawi kofeinę w ślimaczym tempie? Jesteś bardziej podatny na drżenie po kawie, niezależnie od tego, czy ostatnio jadłeś, czy nie. Jeśli jednak spożywasz kawę na pusty żołądek to musisz liczyć się z tym, że ten efekt będzie jeszcze silniejszy, stwierdza dr Singh.

W kwestii wpływu na psychikę zarejestrowano, że kawa może igrać z twoim nastrojem. Niektórzy ludzie doświadczają nawet zwiększonego poziomu lęku, a także braku koncentracji. Kiedy tak się dzieje, mają również tendencję do bycia bardziej drażliwymi. Te objawy lub skutki są prawie w bezpośredniej sprzeczności z tym, w co ludzie wierzyli od dawna na temat kawy.

Kawa na pusty żołądek a poziom cukru

Badania z czerwca 2020 opisane w British Journal of Nutrition wykazały, że picie czarnej kawy na pusty żołądek w godzinach porannych, znacznie osłabia kontrolę poziomu cukru we krwi. Zdolność do regulowania poziomu cukru we krwi zmniejsza ryzyko chorób metabolicznych, takich jak cukrzyca i choroby serca. Natomiast osoby, które wcześniej zjadły śniadanie, nie doświadczyły gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi.

Kiedy jest najlepszy czas na picie kawy?

Zamów swoje ulubione latte późnym rankiem, zaraz po śniadaniu. Jeśli wypijesz je przed jedzeniem narażasz się na wszystkie wymienione powyżej objawy. Zaliczamy do nich: wzrost poziomu cukru we krwi, zgagę i refluks żołądkowy oraz drżenie.

Co więcej, według University of Michigan Medicine , twój poziom kortyzolu osiąga szczyt około 7 rano . Kortyzol to hormon, który daje zastrzyk energii. Jeżeli więc nie jesteś po nieprzespanej nocy, już wcześnie rano powinieneś czuć się stosunkowo pełen energii. Najwięcej korzyści osiągniesz, jeśli powstrzymasz się od kofeiny przez kilka godzin z samego rana do momentu, gdy poziom kortyzolu zacznie słabnąć.

Z drugiej strony należy unikać kawy po około 14.00. „Wypicie jej późnym popołudniem lub wieczorem może zakłócać sen” – mówi dr Singh. Badania snu opublikowane w Journal of Clinical Medicine wykazały, że spożywanie 400 miligramów kofeiny (około czterech filiżanek naparu) na sześć godzin przed snem miało wpływ na krócenie snu o ponad godzinę.

Dobre śniadanie to podstawa

Bez zdrowego śniadania Twój układ trawienny nie zacznie działać w skuteczny sposób. Z kolei Ty nie będziesz mieć energii, którą mógłbyś mieć. Co więcej, w końcu możesz przybrać na wadze. Twoja poranna kawa może cię uratować rano. Jednak nie przyniesie ci niczego dobrego później w ciągu dnia, kiedy zacznie brakować ci energii.

Dodatkowo może się okazać, że jesteś jedną z tych pechowych osób, które mają nudności, gdy piją kawę na pusty żołądek. W skrajnych przypadkach przechodzi od nudności do pełnych wymiotów. Powodem tego są niedobory witamin, a dokładniej B3 i B12. Te dwie witaminy i magnez są kluczowymi graczami we właściwej reakcji nerwów na bodźce. A kiedy wypijesz poranną filiżankę, żołądek może faktycznie zinterpretować twoją kawę jako obcą substancję i zrobić to, co jest potrzebne, wyrzucić ją tak szybko, jak to możliwe.

Żeby więc cieszyć się kawą (zobacz naszą ofertę), ale nie szkodzić sobie samemu, trzeba postawić na solidne o pożywne śniadanie.